Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Sound City Days už naplnil mesto soundartovým umením

Sound City Days už naplnil mesto soundartovým umením

Druhý ročník bienále medzinárodného festivalu zvukového umenia SOUND CITY DAYS (Dni zvukov mesta) v Košiciach, ktorý sa začal 18. septembra a potrvá do nedele, je už v plnom prúde. Prezentácia soundartového umenia prináša diela významných domácich i zahraničných umelcov a nové zážitky.

Mnohé diela sú site-specific inštaláciami, ktoré sa menia v závislosti od momentálnej situácie v priestore, kde sú umiestnené a vytvára množstvo kombinácií. Nie je to hudba, nie je to hudobná kompozícia, aj keď sa spája so zvukom. V sound arte ide predovšetkým o spojenie zvukového umenia s výtvarným.  To treba vidieť a počuť, aby sa predstavy stali skutočnosťou, vnímať diela v danom čase a priestore a vytvoriť si vlastný obraz o tomto umeleckom smere 20. storočia.

 Bohatý program štyroch dní vypĺňa celý rad umelcov, ktorí do Košíc prinášajú to najlepšie zo svojej tvorby. V prvý večer sa v Kunsthalle/Hale umenia predstavili s audiovizuálnou live performance rakúski hostia Sound:frame, traja hudobníci a traja vizualisti, ktorí hrajú spoločne a obraz sa premieta na veľkej projekcii. Divákov zaujali.

img_7394-1

Ďalšie vystúpenie už patrilo v Nemecku žijúcemu americkému multimediálnemu umelcovi s francúzskymi koreňmi Benoitovi Maubreymu s dvoma projektmi. Pozornosť upútal so živou performance Elektronic Guy s elektroakustickým sakom, pozostávajúcim zo záznamov elektrickej gitary, rádiového prijímača a solárnych článkov. V druhej s názvom Peacock sa predviedol ako páv v polykarbonátovom kostýme so 16 reproduktormi. Elektroakustické nástroje sú usporiadané do tvaru pávích pier, ktoré sú vysoko smerujúce a prenášajúce zvuk do priestoru ako veľké radarové antény.

Umeleckým zážitkom bol koncert zoskupenia Jozef Furman (elektronická gitara), Zbyněk Prokop (elektronika) a Peter Machajdík (klavír). Jozef Furman je spoluzakladateľom košickej undergroundovej skupiny Lesni speváci & The Nace. V súčasnosti hrá na gitaru vo voľnom zvukovom zoskupení Global Endemit. Výtvarník Zbyněk Prokop je členom legendárneho multimediálneho telesa Transmusic Comp. a spoluzakladateľom Global Endemit. Stál pri zrode Fakulty umenia v Košiciach, kde v súčasnosti pedagogicky pôsobí v Ateliéri grafiky a experimentálnej tvorby.

img_7355-1

Príjemne prekvapilo aj vystúpenie dua BIOS, ktoré robí elektronickú hudbu. Vizuálni umelci Boris Sirka (audio) a Jozef Tušan (video), bývalí študenti Fakulty umení TU Košice, sa prezentovali audiovizuálnym site specific live act-om. Žánrovo sa prikláňajú k dark wave, drone, witch, house, metalu, industriálu, screamo a blacku, ich vizuálu, corpsepaintingu, hororu, exorcizmu, gotike. Ich improvizácie sprevádza autorská videoprojekcia.

Počas večera si diváci mohli pozrieť zvukové inštalácie Alien City rakúskych hostí Alien Productions z Viedne. Alien City je vlastne virtuálne mesto. Prítomnosť každého návštevníka a jeho pohyb spôsobuje zmeny v jeho vzhľade, čo je naozaj zaujímavé a meniace sa zobrazenie.

V Kunsthalle/Hale umenia majú návštevníci možnosť vidieť aj akustické obrazy Pavla Korbičku a Lucie Vítkovej. Obraz sa vytvára vizualizáciou zvuku prostredníctvom hry na ozvučené gumové struny, máčané vo farbe. Výsledný obraz sa tvorí dotykom strún alebo strieknutím farby na stenu. Je odrazom iných ako výtvarných pravidiel. Výtvarná stopa vzniká pri performance , ktorá vychádza z hudobno-pohybových skúseností performerky – kreatívnej hudobnej skladateľky a improvizátorky Lucie Vítkovej,

V nasledujúcich dňoch program pokračuje. „Zaujímavé bude naozaj všetko. Snažili sme sa koncipovať celú dramaturgiu tak, aby festival oslovil čo najširšie spektrum divákov generačne, aj žánrovo. Je to hudba, vizuálne veci pre návštevníkov od 5 do 99 rokov. Je to medzinárodné podujatie, čo zaručuje istým spôsobom to, že keď prídu ľudia z rôznych končín sveta, tak majú iné pohľady, ktoré prinesú so sebou. Výmena toho, čo človek dokáže, pozná, vie, je veľmi dôležitá na to, aby človek mohol aj pre seba niečo z toho mať. Preto sme to tak koncipovali. Sú tu umelci z Veľkej Británie, Nemecka, Rakúska,  Ameriky, Talianska , z Česka a Slovenska, čo je veľmi dôležitý aspekt, rovnako ako generačný. Prišli mladí hudobníci, ktorí oslovujú mladšiu generáciu, ale je tu aj Roger Eno, ktorý patrí k priekopníkom ambientnej  hudby,“ priblížil poslanie festivalu dramaturg Peter Machajdík.

img_7358-1

Keďže stál aj pri prvom ročníku Sound City Days,  vie porovnávať. Podľa neho nastal posun tým, že je to viacgeneračné podujatie. „Prvý festival bol viac pre mladých, organizátori poriadne nevedeli, do čoho idú, bola to vlastne skúška, ale napriek tomu to dopadlo veľmi dobre. Preto sme si povedali, že v tom treba pokračovať a nielen teraz, ale aj o dva roky znovu. Posunom je aj to, že je tu viac umelcov z viacerých krajín, zo všetkých kútov sveta. V tomto roku je širšia ponuka a pestrejší program. Predtým to bolo viac zamerané na zvukové inštalácie. Bol to typický sound art, všetko bolo koncipované jednosmerne. Teraz sú koncerty, inštalácie, prednáška, je to rozmanitejšie, je tu toho viac, je to pestrejšie a o to nám išlo, urobiť to pre širší okruh ľudí. Aby to oslovilo aj tých, ktorí majú radi elektronickú hudbu,  ale aj tých, čo viac inklinujú k vážnej hudbe, výtvarnému  umeniu, radi diskutujú a prídu na prednášku. Ponúkame  rôzne druhy umenia. Do budúcna sľubujeme len a len kvalitu, aby to nestagnovalo a ten ďalší ročník chceme robiť s mladšou generáciou. My sme zasadili semienko a oni nech pokračujú, aby sme nestagnovali a nedostali sa do stereotypu.“

Štvrtkový program  bol len malou ochutnávkou a pozvánkou na ďalšie dni. Počas nich sa návštevníci budú môcť zoznámiť s tvorbou nemeckej umelkyne Denise Ritter, ktorá robí elektronicko-akustickú hudbu, zvukové inštalácie, multimediálne projekty, ale aj rakúskeho zoskupenia Alien Productions, anglického hudobníka ,skladateľa, multiinštrumentalistu a zvukového umelca Rogera Ena, ktorý neustále vyvíja nové postupy pre zvukové inštalácie umenia.

Uskutoční sa tiež koncert renomovanej talianskej harfistky Floraledy Sacchi, ktorá je považovaná za jednu z najzaujímavejších a najoriginálnejších harfistiek v medzinárodnom meradle. Je inovátorkou v prístupe k ovládaniu hudobného nástroja vynikajúcou technikou a širokým rozsahom dynamiky.

Z domácej scény sa budú prezentovať Fero Király – klavirista a skladateľ , ktorý sa v hudbe najradšej pohybuje tam, kde ešte nebol alebo si vytvára vlastné biotopy experimentovaním so sebou samým. Spojením záľub – hudby a programovania vytvoril Zvukodróm. Najradšej hrá hudbu amerického minimalistu Philipa Glassa. Je členom niekoľkých hudobných telies. Prichádza s interaktívnou inštaláciou Listen.

Jakub Pišek tvorí rôzne performance, virtuálne roboty, rád sa hrá, cestuje, spája, inštaluje, búra. Špecializuje sa na tvorbu diela priamo na mieste, necháva vyniknúť génia loci, pracuje so site specific a flexibilne reaguje na vzniknutú situáciu. Venuje sa videu, počítačovej grafike, interaktivite i hudbe. Spolu s Beátou Kolbašovskou a Erikom Bartošom ako Barcode DJ´s recyklujú nástroje, primárne určené pre uspokojovanie boha konzumu.

Okrem inštalácií bude festival naplnený bohatým sprievodným programom, v rámci ktorého vystúpi aj vynikajúci akordeonista Peter Katina s programom Vagabonde Sounds. Využije prvky žánrov noise, ambient, perkusívnych a nehudobných zvukov, v skladbách pre akordeón simultánne aplikuje i sonoritu rôznych externých objektov (hra na triangli, drevenom bloku, hra sláčikom, vzduchové efekty, kamienky, klepot, šepkanie, pískanie, ruchy).

To, čo už návštevníci mohli zažiť, stalo za to. To, čo ešte uvidia, nebude o nič horšie. Treba sa prísť pozrieť do Kunsthalle/Haly umenia, Kasární/Kulturparku, ku Dolnej bráne, ale aj do OC Tesco. Zovšadiaľ sa budú prihovárať nevšední soundartoví umelci.

text: Kveta Podhorská, foto: Michal Vasiľ

[nggallery id=164]

Ďalšie články