Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Z maliarskej tvorby Kataríny Tekeľovej Blažovej

Z maliarskej tvorby Kataríny Tekeľovej Blažovej

Výstavný projekt košickej umelkyne, maliarky a textilnej výtvarníčky Kataríny TEKLA Blažovej – Maľba 90 – 19 je retrospektívnym pohľadom na autorkinu maliarsku, tematicky rôznorodú a do veľkej miery autobiografickú tvorbu ostatných tridsiatich rokov. V nej kontinuálne pracuje okrem iných aj na témach spojených s údelom ženy ako rodičky a matky. Tie spracovala v maľbe i vo veľkorozmerných tapisériách cyklu Moira (1993-96) a v rokoch 2000 – 2018 ich ďalej rozvinula v sérii veľkorozmerných malieb na plátne. Výstava je sprístupnená v Galérii Alfa v Kasárňach/Kulturparku od 13. decembra 2019 do 26. januára 2020.

V cykle Moira vychádza z gréckej mytológie, kde skupina troch žien – sudičiek zosobňovala nevyhnutnosť a osud. Blažovej maliarske spracovanie je expresívne, objemy figúr ženského tela štylizuje do podoby sexuálneho znaku, ktorý zvýrazňuje jasne žiarovou červenou i žltou farebnosťou a dlhými, razantnými ťahmi štetca.

Na tento cyklus voľne nadväzujú diela Sizyfka I., II., III. z triptychu Vyššie smelšie veselšie! (2017-2018), ktorý je parafrázou príbehu Sizyfa. Údel ženy, rodičky, matky tu autorka prirovnáva k údelu postavy z gréckej mytológie, kotúľajúcej ťažký balvan do strmého kopca. Paralelu so svojim vlastným životom dopĺňa trojicou slov v názve, nájdenou v jej detskom pamätníku. Objemy a telesnosť malieb série cyklu Moira vystriedala štylizovanou linkovou kresbou a plochami, v ktorých sa opakuje výrazná červeno žltá farebnosť.

V ďalších cykloch sa venuje napríklad celospoločenským témam ako vznik samostatnej Slovenskej republiky (PF 1993), vojna v Iraku (Subrisio saltat, 2003) či jej vzťahu k už nežijúcim umelcom, s ktorými ju počas ich života spájalo priateľstvo (Hommage M. Bartuszova, 2005, Hommage Jozef Kornucik, 2019, Tri Gracie, 2019). V nich sa striedajú maliarske a kresliarske prístupy, takmer pastózna maľba so snáď nekonečným množstvom odtieňov sivej a ružovej, oproti znova sa objavujúcej červeno žltej farebnosti.  Nachádzame tu organické tvary vychádzajúce zo sadrových plastík Márie Bartuszovej oproti prísnej abstraktnej geometrii,odkazujúcej k práci Jozefa Kornucika.

Blažovej maľba, Beketi a Godoti (2011), patriaca do série diel vyjadrujúcich poctu Samuelovi Becketovi, bola zastúpená na medzinárodnej súťaži Celeste  Prize 2012 i na výstave jej finalistov v Muzeu Centrale Montemartini / Rím (Tal.). Tiež nadväzuje na sériu prác Čakanie na Godota, 2008, Homage Samuel Becket, 2018 a neskôr pokračuje v sérii Beketky a Godotky, reflektujúcej vzťahy žien a mužov.

Katarína Tekeľová Blažová (1945), autorka tapisérií, art-protisov a maliarka, vyštudovala Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, ateliér monumentálnej maľby a tapisérie, u prof. Petra Matejku (1965-1971). Realizovala viacero výtvarných diel v architektúre v technikách sklo mozaika, vitráž, art- protis a autorsky tkanej tapisérie, viazanej a tkanej tapisérie v spolupráci s Moravskou gobelínovou manufaktúrou vo Valašskom Meziříčí, medzi inými aj oponu pre Štátne divadlo v Košiciach. V roku 2012 sa stala finalistkou maľby a grafiky prestížnej medzinárodnej ceny pre súčasné umenie Celeste Prize. Autorkina tvorba bola predstavená na domácich aj zahraničných výstavách (SNM Bratislava, Východoslovenské múzeum, Dúm umění Brno, Slovenský kultúrny inštitút Budapešť, Rakúske kultúrne centrum Osterreich-Haus, Palais Pallfy Viedeň a i.) a je zastúpená v štátnych a súkromných zbierkach. Žije a pracuje v Košiciach spolu s manželom Františkom Blažom a synom Markom.

Michal Štofa

 

 

 

 

 

 

 

 

Ďalšie články