Pripravovaná premiéra tanečného divadla Smrť v Benátkach, ktoré v piatok, 21. februára uvedie Štátne divadlo Košice, bude prekvapujúca. Režisér a choreograf Ondrej Šoth prináša do košického divadla opäť niečo nové. „Budeme zvedaví na reakciu divákov. Je to úplne iné, ako sme u Ondreja Šotha zvyknutí,“ povedal na predpremiérovej tlačovej besede šéf košického baletu Andrii Sukhanov.
Podľa Sukhanova predstavenie síce nadväzuje istým spôsobom na minuloročnú premiéru Sándor Márai, ale žánrovo bude úplne iné. „Je to pokračovanie tanečného experimentálneho divadla. Je to akýsi subjektívny pohľad režiséra a choreografa na známu tému novely Smrť v Benátkach. Nie je to ilustrácia deja či príbehu, je to skôr o vnútornom svete človeka. Je to zaujímavá téma, lebo človeku sa v akomkoľvek veku môže stať niečo, s čím vôbec nepočíta. Aj v sedemdesiatke aj v osemdesiatke môže v sebe objaviť veci, ktoré nikdy predtým nevnímal. A tým má aj ten ľudský život svoje čaro. Každý divák si v predstavení nájde to svoje a nič nie je dané prvoplánovo,“ povedal Sukhanov, ktorý sa predstaví aj ako sólista v postave Tadzia a je zároveň aj autorom scénografie a kostýmov.
Ako doplnila Zuzana Mistríková, ktorá už niekoľko rokov tvorí s Ondrejom Šothom autorský tandem ako libretistka, Smrť v Benátkach ako téma rezonovala u režiséra už pomerne dlho. „Pri Máraiovi sme si vyskúšali, že príbeh spisovateľa je možné postaviť na javisku ako tanečné divadlo. Baletný súbor košického divadla pri tomto predstavení ukázal, že je na takej vysokej interpretačnej výške, že sa dokáže vyjadrovať aj inak ako sme zvyknutí. A tak nastala chvíľa, keď sme si uvedomili, že sa k téme Smrti v Benátkach dokážeme priblížiť. Je to akési vyvrcholenie spisovateľskej trilógie v tvorbe Ondreja Šotha, ktorej prvou časťou bolo spracovanie Kafkovho životného príbehu v balete Národného divadla v Bratislave v predstavení Svetlo v tme a druhou práve Márai,“ vysvetlila Z. Mistríková. Podľa nej aj pre tých, ktorí Šothovu tvorbu poznajú, bude toto predstavenie prekvapivé. „Inou vizuálnou podobou, inými vyjadrovacími prostriedkami a budeme veľmi zvedaví aj na reakcie divákov. Je to niečo úplne iné, ako sme u neho zvyknutí,“ doplnila.
Zrod predstavenia bol zaujímavý aj pre interpretov. „Je to veľmi minimalistická inscenácia a vyžaduje naozaj viac vnútorného precítenia. Hľadanie interpretačnej rovnováhy bolo veľmi zaujímavé a opäť sme sa ako interpreti posunuli niekam inam. Formálne to vyzerá veľmi jednoducho, ale v tej jednoduchosti treba hľadať hlbšiu podstatu a presný charakter postavy,“ vysvetlil sólista Vasyl Sevastyanov, ktorý alternuje v postave mladého Tadzia. Podľa sólistky Evy Sklyarovej aj v tomto predstavení ich choreograf prekvapil. „Sú tu úplne nové vyjadrovacie prostriedky, aj v scéne, aj v rekvizitách. Celé prvé dejstvo vlastne tancujeme na jednom veľkom stole. Je tam množstvo symboliky a je to veľmi obohacujúce aj pohybovo,“ dodala predstaviteľka manželky starnúceho spisovateľa. Hoci do premiéry ostáva už len niekoľko dní, predstavenie sa stále vyvíja. „Na začiatku bola istá predstava, keď sme začali skúšať, zrazu sa posúvala niekde úplne inde a konečná podoba predstavenia bude úplne iná. Myslím si, že celé predstavenie dáva priestor, aby si v ňom každý divák našiel to svoje,“ hovorí Andrii Sukhanov.
Tento fakt vníma Mistríková ako potvrdenie toho, že slovo autorský, ktorým je predstavenie charakterizované, nezahŕňa len samotného choreografa. „Je to aj o tom, že takýto druh divadla sa nedá robiť tak, že dnes ho urobím v Košiciach a o nejaký čas ho prenesiem niekde inde a tam ho nacvičím. Predstavenie naozaj vzniká v dialógu s tanečníkmi, a tým sa na tom slovíčku autorský reálne podieľajú všetci,“ vysvetľuje Z. Mistríková.
O prekvapivých momentoch v novej inscenácii baletu sa môžete presvedčiť už počas najbližšieho víkendu, v piatok, 21. februára, na prvej a v sobotu, 22. februára, na druhej premiére. Ak by ste to nestihli, ďalšia repríza nového titulu v repertoári ŠD Košice je naplánovaná na stredu, 5. marca 2014.