Program otváracieho koncertu festivalu Melos Étos 2024, ktorý sa po prvý raz v jeho 33-ročnej histórii dostáva aj na košickú pôdu, je symbolicky rozkročený medzi minulosťou a prítomnosťou. Zo šiestich diel pochádzajú tri z pera klasikov moderny minulého storočia, tri z pera žijúcich autorov.
Toto rozdelenie je však skutočne symbolické, pretože zastúpené skladby Igora Stravinského, Charlesa Ivesa a Giacinta Scelsiho dodnes nestratili nič z nádychu radikálnej originality, všetky tri dodnes metaforicky komunikujú so svetom súčasnej hudby, ktorému takpovediac pripravili pôdu.
V takto zostavenej dramaturgii existuje ešte jedno rozkročenie, tentokrát čisto inštrumentálne – medzi sláčikovými a dychovými nástrojmi, čo do programu k dejinnému dynamizmu pridáva aj dynamizmus zvukového kontrastu. Stravinskij aj Scelsi siahajú po originálnych zostavách dychových nástrojov (taliansky skladateľ je pritom zaujímavo kreatívny aj vo výbere bicích), na druhej strane dve diela súčasných skladateliek strednej a mladšej generácie, zastupujúcich Litvu a Škótsko, naopak, dávajú prednosť krehkým a nežným sláčikovým štruktúram, v oboch prípadoch dokonca s vylúčením basového registra. Kdesi uprostred sa nachádza Ives, u ktorého sláčikový orchester dopĺňa (presnejšie povedané, „vyrušuje“) pätica dychových nástrojov.
Netradičné obsadenie ponúka aj premiéra diela domáceho autora Pavla Malovca, v ktorom sprievod k sólovej gitare tvorí sláčikový orchester s bicími nástrojmi. Kompletný symfonický orchester teda nezaznie ani raz, no práve v tom objavila hudobná moderna jeho čaro: ako jediné tradičné teleso totiž ponúka možnosti tých najnečakanejších nástrojových zostáv.
Koncert Štátnej filharmónie v Košiciach pod vedením dirigenta Mariána Lejavu sa uskutoční v Kunsthalle/Hale umenia 7. novembra 2024 o 19:00 hod.
Vstupenky: https://www.sfk.sk/podujatie/ars-nova-x-melos-etos