Tretí koncert z cyklu Hudba z čias Košickej moderny III. odohrá 19. mája rezidenčný súbor Kasární/Kulturparku Quasars Ensemble netradične vo Východoslovenskej galérii Košice. Od 19. hodiny budú znieť diela avantgardných umeleckých smerov – taliansky hudobný futurizmus & nová vecnosť, parížsky neoklasicizmus & Parížska šestka, český a slovenský neoklasicizmus & prvorepublikový džez“ na trase Rím – Rio de Janeiro – Paríž – Bratislava – Praha.
Hudba a obrazy – umelecký dialóg medzi dvoma zázrakmi sveta umenia, komunikujúcimi medzi sebou v 20. rokoch minulého storočia je ústrednou ideou prepojenia koncertu „Hudba z čias Košickej moderny III.“ s výstavou „Košická moderna a jej presahy“.
Fenomén „Košickej moderny“ predstavuje jeden z najúspešnejších momentov v dejinách slovenského umenia, kedy sa aspoň krátkodobo u nás uplatnila určitá systematickosť, akú dokázal vytvárať vtedajší riaditeľ Východoslovenskej galérie Jozef Polák, čím vznikla živná pôda pre dlhodobejší kontinuálny umelecký vývoj v regióne.
Rozsiahlu prezentáciu slávnych výtvarných artefaktov symbolicky ukončí už v poradí tretí portrét, mapujúci práve hudbu tých čias, aký tento rok vo svojom koncertnom cykle približuje súbor Quasars Ensemble.
V slovenskej premiére tak zaznie legendárne dielo talianskeho hudobného futurizmu Pupazetti (1920) Alfreda Casellu, ktoré zasa vystriedajú poklady parížskeho neoklasicizmu, ako magický Chôros č. 7 (1924) Heitora Villu – Lobosa či Marlborough s’en va-t-en guerre (1924) skladateľa z legendárnej Parížskej šestky Georgesa Aurica. Kolorit hudobného umenia 20. rokov doplnia diela nastupujúceho štýlu „novej vecnosti“ z prostredia progresívne orientovanej a džezom opradenej „prvorepublikovej“ Prahy – slávna suita z džezového baletu Kuchynská revue (1927) Bohuslava Martinů a Divertimento (1930) z pražských štúdií sa vracajúceho slovenského skladateľa Alexandra Moyzesa.
Počas koncertu sa budú môcť návštevníci podujatia poslednýkrát kochať v kráse obrazov Alexandra Botnyika, Eugena Króna, Františka Foltýna, Gejzu Schillera, Konštantína Bauera, Antona Jaszuscha a ďalších autorov. Výstava vytvára viacero zaujímavých historických a geografických presahov, čím sa stala absolútne unikátnou.
Program koncertu:
Alfredo Casella – Pupazzetti op. 27c (1920)
1. Marcetta
2. Berceuse
3. Serenata
4. Notturnino
5. Polka
Heitor Villa – Lobos – Chôros No. 7 (1924)
Georges Auric – Marlborough s’en va-t-en guerre (1924)
1. Ouverture
2. Le chemin de tours
3. La tente de Malborough
4. Le haut de la tour
5. La bataille
Alexander Moyzes (1930, arr. I. Buffa) – Divertimento op. 11
1. Ráno
2. Do školy
3. Spev o láske
4. Tango – blues
5. Waltz
6. Notturno
Bohuslav Martinů – Kuchynská revue H 161 (1927)
1. Prologue
2. Tango
3. Charleston
4. Finale