Jar namaľovanú štetcom a vymodelovanú rukami priniesli do Galérie Alfa v Kasárňach/Kulturparku dvaja slovenskí umelci. Maliar Igi Brezo alias Ignác Brezoňák a sochár Peter Nižnanský zaplnili výstavné priestory obrazmi a plastikami. skutočnými skvostami s vysokou umeleckou hodnotou. Kombinované techniky oleja a akrylu na plátnach, doplnené o priestorové plastiky z bronzu a cínu si verejnosť môže pozrieť do 25. apríla.
Igi Brezo, rodák z Oravy, už od útleho detstva inklinoval k výtvarnému umeniu a zúčastňoval sa na rôznych súťažiach. Jeho umelecké cesty však neviedli priamo. Po ukončení gymnaziálnych štúdií chcel študovať na VŠVU, ale neúspešne. Tak sa rozhodol pre hotelierstvo, v ktorom aj podnikal, ale nenapĺňalo ho to až tak, aby s tým jedného dňa neprestal. Neskôr študoval medzinárodné vzťahy a precestoval všetky kontinenty. Na svojich cestách nachádzal vnútorný pokoj a nové inšpirácie pre svoju autorskú kreativitu. Profesionálne začal maľovať aj vystavovať až v roku 2008.
Je známy svojim jedinečným prístupom k moderným expresívnym abstraktom, ktoré zahŕňajú zmes techník na plátno a drevo. Jeho kreatívny abstraktný štýl zožal mnoho pozitívnych ohlasov od kritikov a zberateľov umenia v Európe, Ázii, Latinskej a Severnej Amerike. V jeho dielach sú obsiahnuté moderné impresívne a expresívne prvky. Vyznačujú sa voľnou štýlovou príbuznosťou, gestickou maľbou a intenzívnymi farebnými škvrnami. Od počiatočného realizmu postupuje ďalej k maliarskej vízii, k obrazom vizionárskym a fantazijným. Prechádza od realizmu cez výtvarný znak a symbol k abstrakcii.
Brezo maľuje aj figurálne kompozície, biblické motívy utrpenia Krista, ľudské tváre, rozprávkové motívy, hudobné inšpirácie a kvetinové zátišia. Medzi jeho obrazmi sú aj pohľady do vesmíru a vesmírne mapy. Sú to obrazy videnia, reality i fantázie, ale aj meditácie. Jeho obrazy predstavujú explozívne maliarske erupcie. Vyžarujú jasné, ale aj tlmené vnútorné tóny farieb. Majú svoje farebné svetlá, ale aj magické, tajomné hĺbky monochrómov. Sú pocitovou záležitosťou, preto sú skôr abstraktné. Každý z nich má svoj príbeh. Maľuje komorné i veľké formáty.
„Vystavujem tu svoju novú tvorbu. Je to taký vyabstrahovaný realizmus. Použil som tu niekoľkonásobný postup nanášania farieb, ktoré vystupujú z obrazu. Je na nich viac hutnej farby a detaily sú zvýraznené hrubšou vrstvou. Inšpiráciu hľadám najmä v prírode. Sú v nej neskutočné výjavy, príbehy, súvislosti. Naše bytie spojené s prírodou je pre mňa najväčším motívom. Do obrazov pretavujem aj spomienky z ciest. Vystavovať spoločne s Petrom Nižňanským je pre mňa obohacujúce spojenie, pretože tie plastiky sú úžasné. Neskutočne dopĺňajú priestor a obrazy sú kulisou toho, čo sa deje v strede. Zaujali ma od prvého momentu, bol som nimi uchvátený,“ povedal Igi Brezo.
To, že sa dopĺňajú nielen na pohľad, ale umelecké prepojenie možno nájsť aj v témach, ktoré svojimi dielami stvárňujú. Obaja sa vracajú do začiatkov nášho bytia a hľadajú jeho prapodstatu. Všetko, čo vystavujú, je o nás, o prírode a bytí a o predstavách umelcov.
„Moje obrazy sú o pocitoch. Obraz buď zanecháva emóciu alebo nezanechá nič. Kto je schopný vnímať, nájde ju. Najkrajšie na abstraktoch je, že človek si sám môže doplniť dej a nemusí byť odkázaný na vykreslenie reality,“ vyjadril sa k svojej tvorbe umelec, ktorý už vystavoval v USA, Paríži, Londýne, Prahe a chystá ďalšie v Ríme, Izraeli či Londýne.
Sochár Peter Nižňanský sa narodil na Slovensku. V Bratislave absolvoval odbor kameňosochárstvo na Strednej umelecko-priemyselnej škole. V štúdiu sochárstva pokračoval na pražskej Akadémii výtvarných umení a počas vysokej školy absolvoval aj stáž v Berlíne. Svoju tvorbu prezentoval na desiatkach výstav a sympózií na Slovensku, v Česku, Belgicku, Nemecku, Francúzsku či Portugalsku. Práve v Prahe rástla, kryštalizovala sa a v kvalite dozrievala jeho komorná a monumentálna tvorba.
Materiálom pre jeho prvé skulptúry boli drevo, kameň a cement. Neskôr sú to majstrovsky modelované a brilantne zvládnuté plastiky odlievané a dokonale finalizované do bronzu a cínu. Priznanie sa k sochárskej tradícii, ktorú však autor neustále tvorivo rozvíja a obohacuje, dáva za vznik dielam, ktoré vďaka dokonalej znalosti sochárskych techník a formovania materiálu disponujú výrazom elegancie, noblesy a vznešenosti.
„Vychádzam z klasického poznania a prístupu klasickej sochy ako takej. Počas môjho štúdia bolo dôležité dokonalé poznanie prírody, zvládnutie figúry a ľudského tela ako takého, ale samozrejme, že vývoj išiel ďalej. Každý si chce vytvoriť určitú osobitú formu, má predstavu o tom, kam chce smerovať a za roky ho niekam zavanie. Tak som sa dostal k forme, ktorú v súčasnosti robím. Posledné plastiky ako Fénix, Zrodenie, Cháron sú komplikovanejšie a náročné na remeselné zvládnutie. Dať dohromady 30 kusov, každý zvlášť odliať, vybrúsiť a vytvoriť celok , je niekedy ako puzzle,“ hovorí o svojich trojrozmerných dielach Peter Nižňanský.
Spoločný priestor galérie s výtvarníkom, ktorý sa venuje maľbe, si vychutnáva. Ako hovorí, obrazy sú na plochách, tak do priestoru je vždy dobré niečo dať. Prehliadať si 40 obrazov jeden za druhým diváka unaví. Keď sa zastaví pri trojrozmernej soche, vníma niečo iné, oddýchne si a môže sa vrátiť k obrazom. „To dáva vždy možnosť dať dohromady maliara a sochára a keď sú to veci štrukturálne, väčšie plátna a nefiguratívne trebárs alebo nie veľmi konkrétne, tak so sochami idú dohromady aj tak, že vlastne dáva priestor a možnosť čistej siluety pozadia tak pre sochy a opačne,“ dodáva sochár.
V ostatnom čase ho zaujímajú ťažšie a náročnejšie biblické témy ako stvorenie sveta (Cháron, Fénix), ktoré sú aj na výstave. „Je to viacmenej vyjadrovanie sa k postoju k životu ku svetu a vlastne sa tam odzrkadlí vek, poznanie, skúsenosti. Mám rád ťažšie témy v stvárňovaní. Na niektoré musí človek dozrieť a myslím si, že teraz je ten čas, aby som mohol poznanie zhodnocovať v sochách.“
Text: Kveta Podhorská
[nggallery id=271]
Foto: Maroš Simon